Home > Actualitate > Felicia Man: ”Este foarte greu să-l faci pe un elev care nu știe tabla înmulțirii să ia nota 6 la Bacalaureat

Felicia Man: ”Este foarte greu să-l faci pe un elev care nu știe tabla înmulțirii să ia nota 6 la Bacalaureat

Interviu cu Felicia Man, Inspector şcolar general al ISJ Olt

 

Anul acesta a avut loc simularea examenului evaluării naționale dar și simularea examenului de Bacalaureat. Cum le catalogați?

 
Exact. Anul acesta a avut loc și simularea examenului de Bacalaureat cât și simularea examenului de evaluare națională, acest lucru înseamnă că am intrat într-o normalitate, acea de a măsura la un moment dat în primăvară, măsura în care elevii noștri și-au însușit noțiunile necesare pentru a susține aceste două examene importante.
A fost un examen normal desfășurat după exigențele examenului național, așa cum ați văzut, am avut și elevi eliminați, acest lucru înseamnă că am acordat o foarte mare atenție acestui examen. Procentele de promovabilitate obținute de absolvenții noștri, de elevii noștri, s-au încadrat în media națională. Ele sunt chiar superioare mediei naționale, dar evident că este loc și de mai bine. În perioada imediat următoare simulării, elevii noștri au, mai precis, conducerea de învățământ, au desfășurat ședințe cu părinții, cu elevii și au stabilit împreună un plan de măsuri pentru a îmbunătății rezultatele la examenele reale din vară.

 

În ce ar consta acest program?

 
Fie pregătire suplimentară, fie în timpul orelor de curs, o focalizare a activităților practice de tipul rezolvat de probleme sau tipuri de exerciții, după structura examenului național. La nivelul multor instituții de învățământ se desfășoară simulări locale, simulări cu subiecte realizate în comisiile de catedră.

 
Cum vi s-au părut anul acesta subiectele de la simularea examenului de Bacalaureat?

 
Nu mă pot exprima pentru că nu le-am văzut, trebuie să recunosc, important este cum li s-au părut elevilor și se pare că într-o oarecare măsură sunt de nivel mediu și au fost corespunzătoare nivelului lor de pregătire.

 
Ce așteptări aveți de la Bacalaureatul de anul acesta?

 
Evident că ne dorim o creștere. De la an la an noi am avut o creștere procentuală a rezultatelor, a celor două examene naționale. Ne dorim absolvenți bine pregătiți care să se poată integra, fie într-o școală mai bună, o școală care să răspundă nevoilor și așteptărilor lor, fie să se încadreze pe o piață a muncii, dinamică și flexibilă. Ne dorim cu toții copii bine pregătiți care să devină cetățeni onorabili ai societății noastre.

 
Încă o dată și anul acesta Liceul Teoretic ”Mihai Viteazul” a ridicat ștacheta și a devenit liderul la nivel județean în ceea ce privește simularea la Bacalaureat. Cum comentați?

 
Nu este o surpriză pentru noi, pentru că Liceul ”Mihai Viteazul” este primul la procentul de promovabilitate la nivel județean, pentru că acolo sunt oameni dedicați profesiei, fie că sunt profesori, fie că sunt elevi, fiecare dintre ei desfășoară activități cu o foarte mare seriozitate, nu pentru că în altă parte nu s-ar întâmpla acest lucru dar se pare că aici este o cultură organizațională.

 
Ce face diferența?

 
O cultură organizațională foarte, foarte bună. Diferența este că de la an la an a crescut Liceul ”Mihai Viteazul” valoric și atunci media la admitere pentru elevii care intră în acest liceu este una foarte mare. Una este să faci performanță cu elevi de 9 și 10 și este altceva să faci performanță cu elevi care nu au dat examenul de evaluare națională sau au luat note foarte mici la această evaluare.
Judecăm lucrurile după inputuri, adică vedem ce anume a intrat în sistem și care este valoarea adăugată a școlii la formarea tinerilor noștri. Eu cred că și în liceele tehnologice și în licee care nu au reușit să aibă o performanță la simularea examenului de bacalaureat, activitatea colegilor mei dascăli este una susținută și fac multe eforturi, dar este foarte greu să-l faci pe un elev care nu știe tabla înmulțirii să ia nota 6 la Bacalaureat, sau care are probleme de înțelegere a unui text.

 
Cum vedeți în viitor situația aceasta a școlilor profesionale, liceelor tehnologice?

 
În sfârșit, avem o metodologie pentru învățământul profesional dual, în sfârșit a trecut de semnat un proiect de lege care spune că trebuie să li se acorde elevilor din școala profesională cazare și masă gratuit și cred că în viitorul apropiat, în câțiva ani, părinții mai ales că elevii au înțeles cred că mai demult, viitorul învățământului va fi acesta, un învățământ profesional dual sau învățământ profesional, unde tinerii noștri să învețe o meserie, să practice o meserie bine cu sprijinul agentului economic, cu implicarea directă a agentului economic în viața școlii, astfel încât să poată să se integreze foarte ușor pe piața muncii.

 

Cu alte cuvinte va fi o creștere numerică a elevilor, credeți că va fi și o evoluție în ceea ce privește și planul de învățământ?

 
Cred că evoluția planului de învățământ în ceea ce privește învățământul profesional, eu cred că și un Bacalaureat diferențiat ar aduce o creștere numerică a absolvenților cu Bacalaureat din școlile profesionale, din domeniul tehnic, dar cred că cel mai important lucru pentru învățământul profesional și tehnic este de absolvenți bine pregătiți.

 
De ce credeți că în momentul de față elevii de la școlile profesionale și liceele tehnologice nu vor să dea examenul de bacalaureat? Care este cauza?

 
Pentru că se simt nepregătiți, pentru că simt că locul lor nu este neapărat într-o elită și că Bacalaureatul a început să numai fie o normalitate, o finalizare normală a ciclului de învățământ liceal. Ei învață o meserie în liceele noastre și se pot angaja destul de ușor. Am participat astăzi la un proiect la Colegiul agricol DimitriePetrescu din municipiul Caracal, care deschide ușa inovației și creativității. Eu sper că acești copii implicați în proiectul Colegiul agricol să devină anteprenori de succes, în domenii de nișă, insuficient explorate în România.

 
La Slatina există așa ceva?

 
Nu. O astfel de tehnologie, nu. Există multe licee care desfășoară proiecte cu Agenția Națională de Proiecte Comunitare, însă un astfel de proiect și o astfel idee de proiect, nu am întâlnit. Este prima oară când aud de Aquaponie.

 
La finalul interviului nostru ce le transmiteți elevilor și profesorilor caracaleni?

 
Eu le transmit tuturor elevilor să aibă succes dacă sunt tineri sau dacă sunt angajați în școală să aibă succes oriunde se vor duce și orice rută vor alege. Ne apropiem de sărbătorile pascale și le doresc tuturor caracalenilor, indiferent dacă sunt elevi sau adulți să aibă sărbători pascale cu liniște, cu bucurie și cu lumină și doresc în general tuturor locuitorilor din județul Olt să-și găsească calea și să înțeleagă că în societatea românească există loc pentru fiecare și fiecare poate să dea mai mult decât crede el că poate să dăruiască societății românești, care l-a creat și l-a format ca om.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

*

code