marți, mai 30, 2017
Home > Cultură > Gheorghița Nicolae: ”Cei care au reușit să transmită mesajul lor artistic prin glas, comportament, vestimentație și exercițiul cu publicul, aceia au reușit”

Gheorghița Nicolae: ”Cei care au reușit să transmită mesajul lor artistic prin glas, comportament, vestimentație și exercițiul cu publicul, aceia au reușit”

INTERVIU CU GHEORGHIȚA NICOLAE – PREȘEDINTELE JURIULUI

FESTIVALULUI DE FOLCLOR ”DE DOR DE PRIMĂVARĂ”

 

D-na Gheorghița Nicolae suntem la cea de-a 13-a ediție a Festivalului de folclor ”De Dor de primăvară” . Au fost 46 de concurenți la preselecție, dintre care au rămas 30 în concurs. Prin ce criterii i-ați departajat?

 
Ca de fiecare dată, bucuria noastră este să avem de la un an la altul, cât mai mulți participați. Cred că este dorința oricărui organizator, de asemenea manifestăți, asta înseamnă că manifestarea respectivă și-a căpătat o notorietate, un prestigiu în rândul iubitorilor de folclor.

Consider că această ediție, ediția a 13-a având înscriși în concurs un număr de 46 de concurenți exprimă atenția organizatorilor din municipiului Caracal dar și dorința tinerilor interpreți de a se exprima în acest domeniu al vieții noastre culturale, ceea ce pe noi ne bucură foarte mult.
Sunt voci care spun că folclorul va pierii, nu va mai avea cine să cânte, greșit. La numărul mare de interpreți care vor să cânte nu ne trebuie decât forțe să-i ajutăm să cunoască folclorul, nu să le reproșăm că nu-l cunosc, ci să-i ajutăm să-l cunoască, să-l respecte, să se exprime în limita bunului simț, al simplității, a valorii, a frumosului pe care îl necesită acest domeniu.
Copiii noștri iubesc cântecul popular, iubesc tradițiile noastre și cu siguranță le vor duce mai departe și pentru acest lucru suntem mândri. Concursul în sine a fost, aș putea spune, să analizez din mai multe perspective: ca repertoriu se vede un salt, copiii și-au ales melodii chiar dacă din repertoriul marilor interpreți au știut ce să cânte, adică și-au ales melodiile potrivite timbrului vocal, vârstei, tematicii existente în acest domeniu.
Din punct de vedere al vestimentației chiar dacă au fost niște lucruri care pot fi îmbunătățite, au venit cu costume foarte frumoase, foarte valoroase.

Din punct de vedere al exercițiului cu scena pot să spun că aici mai trebuie îmbunătățit și atenția trebuie îndreptată în mod special, dar nici nu pot să le reproșez pentru că unii dintre copii poate au fost la prima lor participare și nu ai cum să te manifești în plenitudinea forțelor, dacă nu cunoști mediul unde te exprimi.
Din punct de vedere al emoției pe care au creat-o în jurul publicului caracalean, am văzut după aplauze, după reacția publicului că și această comunicare dintre receptor și emițător, adică dintre public și interpret a fost lipsită de bariere, adică s-a creat o comuniune între public și interpret, ceea ce la un moment dat aveam impresia că nu sunt două părți, ci că este o singură parte. Publicul cu interpretul fac corp comun.

 
Ce a contat în evaluarea și în ierarhizarea, mai ales în ceea ce privește deținătorul/deținătoarea trofeului?

 
Tocmai în ceea ce vă spuneam: contează în primul rând calitățile vocale, alegerea repertoriului, alegerea costumului potrivit. Ce i-a diferențiat foarte mult este prezența scenică, expresivitatea, implicarea artistică în felul cum au reușit ei să transmită mesajul pe care și l-au dorit și au reușit să și-l transmită.
Cei care au reușit să transmită mesajul lor artistic prin glas, comportament, vestimentație și exercițiul cu publicul, aceia au reușit. Adică s-a văzut experiența în tot ceea ce înseamnă exprimarea artistică.
În ceea ce privește premiul ”Gheorghița Nicolae” a contat foarte mult autenticitatea și celelalte calități. Întotdeauna eu când acord acest premiu, îl văd ca pe un gir pe care eu îl dau acelui aspect al fenomenului. Dacă nu ești autentic, dacă nu vii cu cântecul, cu comportamentul, cu vestimentația de acolo, cred că acest lucru este prima treaptă pe care trebuie să o luăm în serios. Dacă nu vii cu aceste lucruri de acolo, eu pun bază pe autenticitate, nu pot să-l acord.

 
În comparație cu ediția trecută, cum vi s-a părut această ediție?

 
Cu siguranță mult mai bună și vreau să mulțumesc. Întotdeauna noi vorbim doar de concurenți și despre premiile acordate, însă eu vreau să vorbesc și despre organizatori, despre Centrul cultural din oraș, de felul cum s-au implicat în ansamblul organizării acestui eveniment, de factorii de răspundere ai orașului, adică s-a simțit un reviriment în felul cum oamenii de la conducerea orașului văd acest fenomen, importanța pe care i-a dat-o domnul primar și toți cei care gestionează acest eveniment. Tin să le mulțumesc din toată inima și personal le sunt recunoscătoare.

 
În încheierea interviului nostru spuneți-ne ce planuri de viitor veți avea pe plan profesional?

 
Planurile mele de viitor sunt întotdeauna legate de această profesie, care a devenit pentru mine un mod de a fi, de a exista. Să îndrum cât pot copiii, să cunoască adevărul, să fie simpli, pentru că acest lucru necesită folclorul. Să fie simpli și naturali, adevărați, fără mască.

 
Este greu să faceți acest lucru?

 
Nu. Nu-mi este greu și văd și rezultate. Eu văd venind spre mine fenomenul din partea copiilor cu multă sinceritate și cred că asta este măsura faptelor fiecăruia dintre noi să aibă rezultatele pe care și le dorește. Și nu în ultimul rând îți mulțumesc și ție, pentru că ești coleg de presă și de câți ani vin aici, ai vrut o părere de la mine. Spun sincer acest lucru, tu ești intermediarul între noi și publicului căruia ne adresăm. Văd mesajele și articolele tale de pe siteul www.adevarulcaracalean.ro. Văd articole scrise despre activitatea noastră și publicate pe rețelele de comunicare și mă bucur că există și oameni de genul acesta ca și tine. Fără acești formatori de opinie mesajul nostru nu ajunge unde trebuie.

 
Și eu, la rândul meu, vă mulțumesc pentru aprecieri.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

*

code